ورود / نام نویسی
منوی دسته بندی

بیمه گران خصوصی ۶۰ درصد بازار را تصاحب کردند

شرکت های بیمه چقدر از حق بیمه دریافتی را خسارت می دهند؟

حضور شرکت های جدید بیمه خصوصی در کشور به همراه مشتریان جدید و ارائه محصولات با ویژگی های جدید موجب شده است سهم بالای شرکت های بزرگ بیمه ای به ویژه شرکت بیمه دولتی ایران کاهش یابد و شاخص تمرکز در بازار در جهت اصلاح حرکت کند.

به گزارش تعادل ، بررسی وضعیت رقابت در بازار بیمه نشان می دهد طی سال مالی گذشته ۲۴ شرکت خصوصی در ایران بیش از ۶۲ درصد از کل درآمد تولید حق بیمه را به خود اختصاص داده اند و سهم بازار بخش دولتی به کمتر از ۳۸ درصد رسیده است

بر اساس آخرین داده های منتشر شده توسط بیمه مرکزی در سال گذشته مالی، ۲۷٫۷ هزار میلیارد تومان معادل ۷٫۴ میلیارد دلار حق بیمه در کا صنعت بیمه ایران تولید شد که حاکی از رشد ۲۲٫۵ درصدی نسبت به سال گذشته است

شرکت های بیمه آسیا، دانا، البرز، پارسیان، پاسارگاد، معلم و کارافرین ۸۲ درصد از کل درآمد حق بیمه کسب شده توسط بیمه گران خصوصی را به خود اختصاص دادند و ۱۸درصد مابقی به شرکت های دیگر خصوصی تعلق دارد.

همچنین آمارها نشان می دهد که شرکت های بیمه خصوصی، ۵۷ درصد از کل خسارت ها را پرداخته اند و مابقی آن را شرکت بیمه ایران متقبل شده است.

نسبت خسارت بیمه گران خصوصی به ۵۹٫۵ درصد رسید که ۱۴٫۷ درصد کمتر از بخش دولتی صنعت بیمه بوده است

پیش تر، شرکت بیمه ایران تقریباً نیمی از بازار را تحت کنترل خود داشته است اما دولت و شرکت بیمه ایران اعلام کرده است که طرح هایی دارند تا فضا را برای بیمه گران خصوصی بازتر کنند تا صنعت بیمه رشد بیشتری داشته باشد.

شاخص های تمرکز در بازار بیمه ایران در وضعیت میانه جهان قرار دارد و بسیاری از کشورهای پیشرفته به مراتب از وضعیت متمرکزتری در بازار برخوردارند. به عبارتی، توسعه یافتگی بازار بیمه ارتباط معناداری با شاخص تمرکز در بازار بیمه ندارد و بسیاری بر بازارهای بیمه توسعه یافته تمرکز بالایی دارند.

نمونه شاهد این فرض، بازار بیمه ژاپن است که در بخش بیمه های مستقیم ساختاری به شدت متمرکز دارد و در عین حال یکی از توسعه یافته ترین بازارهای بیمه دنیا محسوب می شود.

نکته بسیار مهم تر از شاخص تمرکز و درجه تمرکز در یک بازار، رفتار انحصاری بازیگران نظیر قیمت شکنی، ورود به رقابت قیمتی و ارائه کارمزدهای بالاتر به شبکه فروش برای تصاحب سهم بازاری بزرگتر است.

پژوهش های صورت گرفته در این رابطه بیان گر آن است که در بازار بیمه ایران، حداقل چنین رفتارهایی به طور مشهود مشاهده نمی شود و بازیگرانِ دارای قدرت انحصاری، از خود رفتار انحصاری بروز نمی دهند.

از سوی دیگر، می توان ادعا نمود که شرایط بازار بیمه ایران از نظر درجه رقابت نسبتاً مناسب است زیرا مسیر کلی حرکت صنعت در سال های گذشته، در جهت کاهش شاخص های تمرکزبوده است.

دیدگاهتان را بنویسید