ورود / نام نویسی
منوی دسته بندی

در اصلاح قانون بیمه آدرس اشتباه ندهید

چندی است گروهی از کارشناسان صنعت بیمه درخصوص اصلاح قانون بیمه شخص ثالث و پیشنهاد صنعت بیمه مبنی بر تغییر محوریت قانون فوق از خودرو، از زوایای دیگری به موضوع ورود پیدا می‌کنند که به گفته کارشناسان، این اظهارات مبنای محکمی ندارد.

لیلا اکبرپور
به عنوان مثال، یکی از خبرگزاری‌ها اخیرا راجع به این موضوع نوشته است: «شاخص فقر و غنا در محاسبه ریسک و بیمه شخص ثالث بی‌تاثیر است، بین خودرو ارزان قیمت و گران‌‌قیمت هیچ تفاوتی وجود ندارد. در این نگاه، افراد به دو قشر فقیر و غنی تقسیم می‌شوند و در این تقسیم‌بندی اغنیا می‌توانند حق بیمه را پرداخت کنند و فقرا از پرداخت آن عاجز هستند و این یعنی یک نظام ظالمانه! در این شیوه فقرا و ضعفایی که خودرو محل درآمد آنها است، مورد ظلم قرار می‌گیرند. بنابراین این شیوه نادرست است.» اما این گروه به این موضوع که بیمه شخص ثالث درواقع یک بیمه مسوولیت است و فقیر و غنی در مقابل عملی که انجام می‌دهند باید مسوول باشند، توجهی نکرده‌اند. چه کسی گفته فردی که خودرو ارزان قیمت دارد باید حق بیمه کمتری را نسبت به کسی که خودرو گران قیمت دارد، بپردازد؟ تمام دلایل صنعت بیمه برای اصلاح قانون بیمه شخص ثالث بر این مبنا است که حق بیمه عادلانه پرداخت شود و راننده متخلف که قوانین راهنمایی و رانندگی را به راحتی زیرپا می‌گذارد، حق بیمه بیشتری بپردازد، این موضوع که بیمه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری است و نگاه حمایتی دولت را به همراه دارد، درست. اما این موضوع مانند پرداخت یارانه دولتی از بودجه نفت نیست؛ بلکه کنترل میزان پرداخت حق بیمه مانند پدال ترمز خودرو در دستان راننده خواهد بود. آمارها نشان می‌دهد اتفاقا میزان تخلفات رانندگی در خودروهای متوسط بیش از خودروهای گران‌قیمت است. اتفاقا رانندگانی که ارزش خودروهای آنها چندصدمیلیون است، ملاحظه‌کارتر از رانندگانی هستند که ارزش خودروهای آنها بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان است. این درحالی است که خودروهای گران قیمت آپشن‌هایی مانند ترمزهای ABS دارند که به خوبی کارمی‌کند و در موارد حساس با یک ترمز به‌موقع می‌توانند از وقوع حادثه‌ای وحشتناک جلوگیری کنند. در حالی که یک خودرو معمولی در تصادفات خط ترمزی چند متری دارد. لطفا در زمانی که کمیسیون اقتصادی مجلس درصدد بازنگری و اصلاح قانون بیمه شخص ثالث است، آدرس اشتباه ندهید. تغییر محوریت بیمه شخص ثالث از خودرو به راننده موجب می‌شود رانندگان در رانندگی دقت بیشتری کنند و به‌تدریج طی سال‌های آتی حق بیمه پرداختی خود را کاهش دهند و اگر رانندگانی بدون توجه به قوانین رانندگی و تغییر وضعیت بیمه شخص ثالث همچنان به خاطر سوارکردن یک مسافر می‌خواهند ابتدای ورودی بزرگراه‌ها توقف کنند و با این اقدام جان سرنشینان خودروهای دیگر را به خطر اندازند. طبیعی است حق بیمه پرداختی آنها شیب صعودی خواهد گرفت.

دنیای اقتصاد