ورود / نام نویسی
منوی دسته بندی

رواج فروش بیمه نامه در سوپرمارکت ها

رواج فروش بیمه نامه در سوپرمارکت ها / ضعف نظارتی امور نمایندگان به فروش غیر حرفه ای بیمه نامه دامن می زند

در حالیکه هیات تخصصی دیوان عدالت اداری ممنوعیت اشتغال همزمان نمایندگان بیمه به مشاغل دیگر را تایید کرد اما متاسفانه به تازگی شواهدی از فروش بیمه نامه در سوپر مارکت ها نیز به چشم می خورد .

امروزه شغل نمایندگی در کشورهایی که دارای صنعت بیمه پیشرفته هستند از مشاغل حساس و فنی و پیچیده به لحاظ امور بیمه گری  و بازار یابی محسوب می شود این د رحالی است که در ایران ضعف نظارتی و بی توجهی امور نمایندگان شرکت های بیمه به مشکلات حرفه ای نمایندگان به عنوان حلقه ای از شبکه فروش بیمه نامه که بیش از ۸۰ درصد پرتفوی صنعت را تامین می کنند ، دامن زده است.

بر اساس این گزارش ، نمونه ای از عدم نظارت کافی بر نمایندگان ، فروش بیمه نامه در قالب یک سوپرمارکت است به ادرس یافت آباد شاداباد خ علیپور جنب نانوایی بربری که به تازگی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

گفتنی است ، شاهدین عینی که با این مساله برخورد داشتند اعلام کردند از مراجعه به بیمه مرکزی و امور نمایندگان بیمه ایران نتیجه ای حاصل نکرده اند.

طبق گفته شاهدین ، شخص مورد نظر در محل سوپر مارکت از طریق یک دستگاه کامپیوتر بیمه نامه صادر می کند که عمدتا نیز بیمه نامه شخص ثالث و همرا با تخفیفات غیر فنی است .

در حال حاضر طبق آمار منتشر شده از سوی بیمه مرکزی بالغ بر ۳۳ هزار شعبه نمایندگی در سراسر کشور وجود دارد که آمار ها حکایت از سیر صعودی روند جذب نمایندگان طی سال های گذشته دارد و به عبارتی شرکت های بیمه تلاش کرده اند فعالیت های بیمه گری خویش را به سمت شبکه فروش خود که جزو بخش خصوصی هستند سوق دهد که این امر مسلما به ایجاد فضای رقابتی در صنعت کمک کرده است به طوریکه طبق آمار موجود بیش از ۸۰ درصد پرتفوی جذب شده در صنعت بیمه توسط نمایندگان جذب شده است اما انچه که مسلم است تنها جذب نماینده برای کسب پرتفوی نباید ملاک قرار گیرد.

در همین راستا و با توجه به حرکت بیمه مرکزی به سمت نظارت آنلاین طرح ساماندهی شبکه فروش کلید خورد به طوریکه بر اساس اعلام بیمه مرکزی در ۲۵ بهمن ۹۳ بیمه مرکزی از این پس فعالیت ارزیابان خسارت بیمه ای، نمایندگان و کارگزاران رسمی بیمه را که اطلاعات و مشخصاتشان در سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه(سنهاب) ثبت شده باشد، به رسمیت می شناسد و در صورتی که اطلاعات آنها در مدت تعیین شده در این سامانه ثبت نشود، فعالیت آنها به تدریج محدود و متوقف خواهد شد همچنین صدور مجوز برگزاری آزمون نمایندگی بیمه برای شرکت های بیمه نیز به ثبت اطلاعات و مشخصات نمایندگان بیمه در این سامانه منوط شده است.

با توجه به وجود سامانه سنهاب باید دید که وجود مشکلاتی از این دست چگونه در صنعت به چشم می خورد و از چه طریقی می توان با ارتقا ابزار های الکترونیک به کاهش تقلبات و تخلفات کمک کرد.

بازگشت به صفحه اصلیبیمه آسیا ، نمایندگی بیمه آسیا

 

دیدگاهتان را بنویسید