ورود / نام نویسی
منوی دسته بندی

نرخ شکنی ها دامان بیمه های باربری را هم گرفت

بیمه باربری ، نمایندگی بیمه آسیا ، بیمه مسافرتی ، خرید آنلاین بیمه

نرخ شکنی ها دامان بیمه های باربری را هم گرفت / بازگشایی سوییفت ، رشته باربری را متحول خواهد کرد؟

رقابت ناسالم شرکتهای بیمه سبب شده هر شرکتی ، به هرقیمتی، بیمه نامه بابری صادر کند و دامپینگ به چالش های این رشته بیمه ای دامن زده به طوریکه در نتیجه این نرخ شکنی ها سهم حق بیمه های هر کدام از شرکتهای بیمه در رشته بابری به شدت کاهش یافته است./شرکتهای بیمه ای که بانک ها سهامدار عمده انها محسوب می شوند ،وقتی بیمه گذاری از یک بانک برای ال سی اعتبار می گیرد از سوی بانک ملزم می شود که حتما باید بیمه نامه شرکت بیمه متبوع بانک را در حوزه باربری داشته باشد و این امر عرصه را برای سایر شرکتهای دیگر تنگ کرده است .

 

به گزارش ریسک نیوز،مرور عملکرد صنعت بیمه در نه ماهه سال ۹۴ نشان می دهد ، حق بیمه های تولید شده در این مدت در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۳ افزایش ۲۴ درصدی را تجربه کرده است ، همچنین رشد تعداد بیمه نامه  صادره در ۹ ماهه سال ۹۴ نسبت به ۹ ماهه  سال ۹۳ بالغ بر ۵۰ درصد بوده است.

اما واکاوی آمار مورد اشاره در عین حال از  تعداد بسیار پایین بیمه باربری صادر شده  حکایت دارد به طوریکه تعداد این بیمه نامه در ۹ ماهه سال ۹۴ برابر است با ۲۲۹۳۷۱ فقره که نفوذ پایین این رشته را در صنعت بیمه نشان می دهد در این راستا بررسی موانع و چالش های موجود در توسعه بیمه نامه های باربری ضروری به نظر می رسد.

بررسی این رشته بیمه ای و موانع و چالش های توسعه آن در سایه تحلیل عوامل برون زا و درون زای موجود میسر خواهد بود در این راستا  بیمه های باربری تحت تاثیر مستقیم عوامل برون زا و رکود اقتصادی حاکم بر روابط تجاری و صادرات و واردات قرار دارند چرا که عمدتا ۸۰ تا ۹۰ درصد این رشته بیمه ای از نوع وارداتی است.

گفتنی است ، بیمه‌نامه‌ باربری وارداتی خطراتی‌ که‌ کالاهای‌ خریداری‌ شده ‌توسط‌ شرکتها و بازرگانان ‌ایرانی‌ از کشورهای‌ مختلف‌ جهان‌ را تهدید می‌ کند مورد پوشش‌ قرارمی‌ دهد که‌ این‌ پوشش ‌از کشور مبداء “کشوری‌ که‌ کالا از آن‌ خریداری‌ شده‌” تا مقصد “انباربیمه‌ گذار” است .این‌ بیمه‌نامه ‌یکی ‌از اسناد مورد نیاز جهت‌ گشایش‌ اعتبار در بانکها بوده ‌ و هدف ‌از آن‌ حفظ‌ منافع‌ تجار و واردکنندگان‌ و در نهایت‌ حفظ‌ منافع‌ ملی‌ است.

در این راستا عمدتا بیمه نامه های باربری وارداتی متاثر از سیاست های کلی دولت است که شاید بتوان گفت نوسانات نرخ ارز بیشتر تاثیر را بر این بیمه نامه خواهد داشت  به گونه ای که با افزایش واردات خودبخود صدور این بیمه نامه نیز روند صعودی خواهد داشت و بالعکس؛  بنابراین واضح است که طی سال های اخیر به دلیل شرایط تحریم وجود افت در این رشته بیمه ای تا حدود زیادی طبیعی به نظر می رسد .

البته طی این مدت حق بیمه تولیدی باربری افزایش اندکی را تجربه کرده ؛ اما بدون شک  این امر را نمی توان به عنوان رشد محسوب کرد چرا که این نوع بیمه نامه تحت تاثیر شدید نوسانات نرخ ارز قرار دارد به طوریکه این نوسان از سال گذشته تا کنون دچار افت و خیز های معنا داری بوده است که بدون شک افزایش نرخ ارز بر افزایش حق بیمه نیز اثر گذار است.

اما به هر حال کارشناسان برداشته شدن تحریم ها و انجام کار های زیر ساختی در حوزه واردات را نفطه عطفی برای  بیمه های باربری می دانند چرا که طی سال های گذشته تحریم ها بسیاری از تجار را از گردونه فعالیت خارج کرده به طوریکه عملا صادات و واردات کالاها با موانع بسیاری همراه بود .

همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که کاهش شدید واگذاری ریسک‌های عمده و بزرگ به خارج، از نزدیک ۱۹ درصد به کمتر از یک درصد و کاهش مجموع تعهدات آن از حدود ۳۰ میلیارد دلار به حدود ۳ میلیارد دلار و همچنین محدودیت شدید در نقل و انتقال ارز به منظور پرداخت حق بیمه به بیمه‌گران طرف قرارداد خارجی، دریافت خسارت بابت پوشش‌های بیمه‌ای اخذ شده از بیمه‌های خارجی و پرداخت و دریافت مطالبات متقابل بیمه‌های داخلی و خارجی از پیامدهای دیگر تحریم است که به صورت غیر مستقیم بر بیمه نامه های باربری نیز اثر گذاشته است چرا که در بخش واگذاری ریسک های عمده به خارج رشته باربری از عمده ترین رشته هایی است که ریسک های بزرگ داشته و لذا واگذاری به خارج در خصوص آن ضروری است.

بازگشایی سوییفت ، رشته باربری را متحول خواهد کرد؟

بر اساس این گزارش ، بازگشایی سوییفت نیز تاثیر بسیاری بر مروادات تجاری ایران خواهد داشت و اعتماد متقابل را ایجاد خواهد کرد.

بدون شک سوییفت بسیاری از مشکلات بین المللی مبادلات را برطرف می کند علاوه براینکه این سیستم به نحوی طرح‌ریزی شده است که با ارسال پیام از طریق شبکه سوئیفت امکان برقراری ارتباط بین رایانه‌های دو بانک و انجام کلیه مراحل حسابداری از قبیل عملیات بستانکاری و بدهکار کردن حساب‌های زیربط، تهیه صورت‌حساب و صورت مغایرت بدون دخالت نیروی انسانی امکان‌پذیر بوده و روز کاری بعد کلیه اقدام باز حساب‌های ارزی مشخص و امکان رفع مغایرت‌ها به‌طور سریع فراهم خواهد بود.

با لغو تحریم‌ها و پس از آنکه بانک مرکزی در اطلاعیه هایی اعلام کرد که تحریم سوئیفت برای بانک‌های ایرانی برداشته شده و نظام بانکداری ایران نیز می تواند مجدداً از شبکه پیام رسان سوئیفت استفاده کند طی هفته گذشته گزارش جدیدی از سوی نهاد ناظر بانکی منتشر شد که نشان می دهد سوئیفت  تا ۱۹ بهمن بالغ بر ۱۴۲ هزار تراکنش توسط بانک‌های ایرانیِ عضو در شبکه پیام رسان سوئیفت صورت پذیرفته است.علاوه براینکه رسید و تأییدیه اتصال برخی بانک های کشورمان از سایت سوئیفت نیز منتشر و هم اکنون قابل استعلام است.سویفت

 

نرخ شکنی ها دامان بیمه های باربری را هم گرفت

البته باید گفت در بررسی چالش های پیش روی بیمه های باربری توجه به عوامل درون زای صنعت نیز ضروری است چرا که به باور بسیاری از کارشناسان ، شرکتهای بیمه اگر می توانستند با همان نرخ های پیش از آزاد سازی تعرفه ها ، بیمه نامه باربری صادر کنند مسلما حق بیمه بیشتری تولید می کردند چرا که رقابت ناسالم شرکتهای بیمه سبب شده هر شرکتی ، به هرقیمتی،  بیمه نامه بابری صادر کند و دامپینگ  به چالش های این رشته بیمه ای دامن زده به طوریکه در نتیجه این نرخ شکنی ها سهم حق بیمه های هر کدام از شرکتهای بیمه در رشته بابری به شدت کاهش یافته  است.

از سوی دیگر رشته باربری تابع کلوزهای بین المللی است و چندان نمی شود در نحوه پوشش ها تغییر ایجاد کرد و در تمام دنیا تقریبا پوشش ها به صورت یکسان و استاندارد انجام می شود ؛ بنابراین نمی توان انتظار نوآوری و ارایه محصولات متنوع در این رشته را داشت زیرا این بیمه نامه با توجه به درخواست بیمه گذار و بر اساس یکی از شرایط A،B،Cو TOTAL LOSS صادر می گردد.

نفوذ بانک های بیمه گر در رشته باربری

البته پیگیری های خبرنگار ریسک نیوز از شرکتهای بیمه نشان می دهد ،بیمه های باربری با چالش دیگری نیز مواجهند  به طوریکه شرکتهای بیمه ای که بانک ها  سهامدار عمده انها محسوب می شوند ،وقتی بیمه گذاری از یک بانک برای ال سی اعتبار می گیرد از سوی بانک ملزم می شود که حتما باید بیمه نامه شرکت بیمه متبوع بانک را در حوزه باربری داشته باشد و این امر عرصه را برای سایر شرکتهای دیگر تنگ کرده است .

به گفته مدیر باربری یکی از شرکتهای بیمه ، در بسیاری موارد بانک،  بیمه نامه شرکت را پذیرفته اما به دلیل نفوذ شرکت بیمه زیر مجموعه بانک ، بیمه نامه ابطال شده است.

بازگشت به صفحه اصلی بیمه آسیا ، نمایندگی بیمه آسیا

دیدگاهتان را بنویسید